Ny asfalt med lavere klimabelastning

Den nye adgangsvej ind til Marina Syd i Kolding er som et pilotprojekt blevet asfalteret med en nyudviklet belægning med en lavere klimabelastning end den asfalt, der normalt bruges på veje herhjemme. De kommende år vil asfalten blive udsat for tung lastbilstrafik. Hvis belægningen klarer testen, kan den nye asfalt være med til at mindske udledningen af CO2, når veje og cykelstier fremover skal have ny belægning.

 

Kolding Kommune har indgået en aftale med firmaet Peab Asfalt om test af en ny og mere bæredygtig asfalt på adgangsvejen, der i første omgang vil være reserveret tung trafik til marinapladsen og det nye slæbested, der blev etableret for et år siden. Senere bliver den nye vej hovedindgangen til Kolding Lystbådehavn og et kommende Marina City og vandsportscenter.

”Marina City skal være et flagskib inden for bæredygtighed. Projektet er præcertificeret med guld efter den internationale bæredygtighedsstandard DGNB. Det indebærer, at vi konstant skal forsøge at finde de mest bæredygtige måder at gøre tingene på. Vi er derfor stolte af at få mulighed for at teste en helt ny asfalt, der efter leverandørens beregninger kan nedbringe udledningen af CO2 med hele 80 pct. i forhold til traditionel (GAB 0) asfalt,” siger Bjarne Tang Lauridsen, projektchef Marina City, Kolding Kommune.

Lavere CO2-udledning

Den nye asfalt er udviklet af Peab Asfalt. Knap 90 pct. af produktet består af genbrugsmaterialer i form af affræset asfalt og genbrugte jernbaneskærver samt bio-olie udvundet af rester fra plantemateriale. De eneste ikke-genanvendte materialer er sand fra en lokal grusgrav (8 pct.) og bindemidlet bitumen (3 pct.). Desuden er asfalten produceret med ren fornybar energi i form af certificeret biogas og strøm fra sol og vind.

”I Peab er vi meget glade for interessen fra Kolding Kommune og for muligheden for at teste det, som vi tror og håber, bliver fremtidens asfalt inden for en overskuelig årrække. Al vores forskning og udvikling – også på nordisk plan – retter sig imod asfalt med net-zero CO2-udledning. Med denne teststrækning har vi taget et meget stort skridt i den retning,” siger Lotte Regel Josephsen, laboratoriechef og ansvarlig for bæredygtighed, Peab Asfalt.

Om den nye adgangsvej

Den nye adgangsvej fra Skamlingvejen til Marina Syd er blevet anlagt hen over sommeren. Vejen er cirka 250 meter lang. Vejen skal forbedre trafikforholdene i området og vil i første omgang være reserveret tung trafik til marinapladsen og det nye slæbested, der blev etableret sidste forår.

”Vi kommer spændt til at følge, hvordan den nye belægning klarer den tunge trafik. Adgangsvejen er faktisk meget velegnet til sådan en test, da der kommer til at køre rigtigt mange tunge køretøjer på vejen de kommende år, hvor Marina Syd skal udvides, ligesom den kommende Marina City og et nyt vandsportscenter står for døren,” siger Bjarne Tang Lauridsen og fortsætter:

”Hvis kvaliteten af den nye asfalt viser sig at være i orden, vil den helt sikkert være i spil, når vi i fremtiden skal vælge asfalt til vores veje og cykelstier, hvor målet også er at nedbringe udledningen af CO2.”

Læs mere

Marina City er et udviklingsprojekt, der skaber en ny bydel og en topattraktiv lystbådehavn med ca. 1.000 bådpladser ved Kolding Fjord. Du kan læse mere om udvidelsen af Marina Syd og det kommende Marina City på temasiden www.kolding.dk/marinacity.

Faktaboks: Asfalt er ikke bare asfalt

Der findes mange forskellige asfalttyper. Her følger en forenklet oversigt:

  • Den traditionelle: Asfaltbærelag med nye stenmaterialer og bindemiddel baseret på fossil olie fra undergrunden. Her er CO2-aftrykket ca. 50 kg/ton.
  • Den moderne, som anvendes mange steder i dag: Asfaltbærelag med stor andel af genbrugsasfalt (typisk op til 50 %) og bindemiddel baseret på fossil olie fra undergrunden. Her er CO2-aftrykket lavere, ca. 40 kg/ton
  • Fremtidens, som nu afprøves på Marina Syd: Asfaltbærelag fossilfrit produceret med stor andel af genanvendte stenmaterialer og bindemiddel delvist baseret på bio-olie fra planter. Her er CO2-aftrykket meget lavere, ca. 7 kg/ton

Kilde: Peab Asfalt.

Kan den nye belægning klare belastningen fra tung trafik? Det skal vise sig, når masser af lastbiler de kommende år kommer til at køre på den nyasfalterede adgangsvej. Foto: Peab Asfalt.

Cookies

Vores hjemmeside indeholder cookies. En cookie er et lille stykke data (tekstfil), som et websted - når det besøges af en bruger - beder din browser om at gemme på din enhed for at huske oplysninger om dig, såsom din sprogindstilling eller loginoplysninger.

Disse cookies sættes af os og kaldes førstepartscookies. Vi bruger også tredjepartscookies - som er cookies fra et andet domæne end domænet på det websted, du besøger - til vores annoncerings- og marketingindsats. Mere specifikt bruger vi cookies og andre sporingsteknikker til følgende formål:

  • Helt nødvendige cookies
  • Ydelsescookies
  • Funktionelle cookies

Ifølge lov om elektronisk kommunikation skal alle, der besøger en hjemmeside med cookies, informeres om, at hjemmesiden indeholder cookies, og hvad cookies bruges til.
Den besøgende skal også give samtykke til brugen af ​​cookies.

Se hvilke cookies der bruges og skift cookie-indstillinger.