Med kun én landingsbane var Sønderborg Lufthavn nødt til at lukke helt for at få en ny belægning. Et 70-personers YIT (tidligere Lemminkäinen) team sikrede, at alt arbejdet var leveret indenfor 30 timer.
Siden 2008 har YIT været ansvarlig for vedligeholdelsen af den lille Sønderborg Lufthavn i det sydlige Danmark. Under deres seneste årlige vurdering, blev det besluttet at give landingsbanen et nyt toplag. Men da den lokale lufthavn kun har én landingsbane, var det nødvendigt for hele lufthavnen at lukke ned, mens arbejdet blev udført.
30 Timer nonstop
Det 70 personer store team arbejdede uafbrudt i 30 timer i træk for at fuldføre udlægningen af landingsbanen. Klokken 10.00 præcis om lørdagen begyndte arbejdet på den1.800 meter lange og 30 meter brede landingsbane – 70.000 kvadratmeter i alt incl. tilkørselsveje – i en koordineret proces for at opnå de højest mulige kvalitetsresultater. Vi indkaldte ekstra hold fra andre regioner, da vi var nødt til at arbejde nonstop for at afslutte til tiden. Og samtidig sørgede vi for at levere den fremragende kvalitet, vores virksomhed er kendt for.
Arbejdet udførtes i en serie af perfekt koordinerede logistikopgaver. Udlæggeren blev konstant forsynet af feederen, der indeholder op til 17 tons asfalt ad gangen.
I Sønderborg blev tidsudfordringen løst perfekt. Tidsplanen blev overholdt, og det lokale samfund samt de mange virksomheder i området kan nu nyde godt af den nye, sikre højkvalitets lufthavnsbelægning, som sikrer problemfrie flyforbindelser til resten af Danmark.
Fakta
- Sønderborg Lufthavn er en kommunal lufthavn beliggende i den sydlige del af Danmark og åben 24/7 for lokal lufttrafik
- Lemminkäinen fik vedligeholdelseskontrakten for Sønderborg Lufthavn i 2008. Den løber i 15 år, udløber i 2023, og omfatter belægning samt linjemarkeringer
- Arealet af landingsbanen plus de omkringliggende områder omfatter et samlet areal på 70.000 kvadratmeter
- Der blev anvendt 5.000 tons asfalt: 3.500 tons fra Lemminkäinens lokale fabrik i Tinglev og yderligere 1.500 tons fra fabrikken i Vandel
70 mennesker arbejdede på projektet ved hjælp af 30 maskiner og 150 vognlæs asfalt - Projektet blev udført på bare 30 timer