P-dæk

Parkeringsdæk er som regel dyrt og problematisk at renovere, derfor er det vigtig at konstruktionen holder i mange år og den skal derfor effektivt beskyttes mod vejrliget. Peab tilbyder at udføre denne type opgaver, som omfatter fugtisolering, asfaltbelægninger, bitumenfuger samt opstribning af p-båse.

 

 

Bitumenbaseret fugtisolering

I tæt samarbejde med kompetente underentreprenører sørger vi for isolering af broer, tunneler og parkeringsdæk med udgangspunkt i de godkendte løsninger fra Vejdirektoratet.

Dette indebærer 2 lag Epoxy og et til to lag fuldsvejset bitumenmembran og div. inddækninger.

Fugtisolering1.jpg
   

Åben asfaltbeton (ÅAB)

Anvendes som drænende belægning på parkeringsdæk. ÅAB drænasfalt er en åben belægning med et højt hulrum, der sikrer at der ikke opstår damptryk under beskyttelseslag/slidlag, således at kondensvand og eventuelt gennemtrængende vand kan transporteres væk.

 
   

Asfaltbeton, modificeret (ABM)

ABM er en særlig tæt og stabil belægningstype, som hindrer vand i at trænge ned i konstruktionen. Den er derfor egnet som beskyttelses- og bærelag på parkeringsdæk.
Belægningen udlægges typisk i lagtykkelser på 40-80 mm.

ABM kan anvendes på p-dæk, men er ikke et krav. 

 

 

 

Asfaltbelægninger:

 

 

 
Åben asfaltbeton (ÅAB)
Anvendes som drænende belægning på parkeringsdæk. ÅAB drænasfalt er en åben belægning med et højt hulrum, der sikrer at der ikke opstår damptryk under beskyttelseslag/slidlag, således at kondensvand og eventuelt gennemtrængende vand kan transporteres væk.

 

P-Åben asfaltbeton ÅAB1.png
   

Asfaltbeton, modificeret (ABM)
ABM er en særlig tæt og stabil belægningstype, som hindrer vand i at trænge ned i konstruktionen. Den er derfor egnet som beskyttelses- og bærelag på parkeringsdæk.
Belægningen udlægges typisk i lagtykkelser på 40-80 mm.

ABM kan anvendes på p-dæk, men er ikke et krav. 

P-Asfaltbeton-ABM1.jpg
   

Modificeret Asfaltbeton (MAB)
Tæt belægningstype med relativ høj stabilitet, der anvendes som kombineret beskyttelses- og slidlag til parkeringsdæk.

Belægningen udlægges typisk i lagtykkelser på 35-50 mm.

IMG_20190627_091231.jpg

 

 

Bitumenfuger
Bitumenfuger består af en fleksibel, bitumenbaseret fugemasse, som indeholder polymer, og dermed tåler store bevægelser.

Bitumenfuger anvendes på broer for at tætne asfalten mod brokonstruktionen og hindre vandgennemtrængning. Fugen udføres ved kantbjælker, ved riste og brønde og ved reparationer af revner og samlinger.

Fugerne udføres ved opskæring med asfaltskæremaskine af asfalten, normalt i dimensionen 20 x 20 mm. Kanterne rengøres med forsigtighed, herefter primes udsparingen og til sidst fyldes fugen op med smeltet varm fugemasse. 

Bitumenfuger giver en vandtæt belægning mellem asfalt og betonkanter.

 

P-Bitumenfuger1.jpg

 

Kontakter

Peter Snog Nielsen

Afdelingschef - Specialafdeling Danmark

Kenn W. Borch

Afdelingsleder, Specialafdeling Øst, Sjælland

We use cookies on our site.